top of page
חיפוש

שאלות ותשובות - ספורט המכללות

מה חשוב לדעת עבור השחקן\שחקנית הישראלים – שאלות ותשובות

איך אדע האם אני כשיר מבחינת החוקים לשחק במכללות?

החוקים של עולם המכללות הם די ברורים אם כי לעיתים ישנן בעיות מול ארגון ה-NCAA שמקפיד מאוד על הדקויות.

ברמה העקרונית (וזה נכון עבור כל שחקן בין אם ישראלי, ספרדי או אמריקאי) החוק הבסיסי אומר שצריך לצאת למכללות כאשר מעולם לא שיחקת ספורט מקצועני שזה אומר בגדול בהזדמנות הראשונה אחרי התיכון.

ישראל מדינה חריגה במובן הזה מכיוון שלנו יש את השירות הצבאי אשר מבחינת המכללות שומר את שחקנינו בסטטוס "חובבן". הצבא אינו פוסל אתכם מלשחק במכללות!! ניתן לצאת ישר אחרי השירות הצבאי.


מה אני צריך\ה לעשות על מנת להישאר חוקי עבור ה-NCAA?

ראשית כל לא לחתום על חוזה שהוא מעבר לחוזה חייל (דבר שגם כך צריך לעשות על פי חוק). ה-NCAA בודקים את החוזים וברגע שרואים שלשחקן היה חוזה חייל מבחינתם מדובר בחוזה שאינו מקצועני מכיוון שהסכום נמוך ויכול להיכנס לקטגוריית החזרי נסיעות\הוצאות. מומלץ מאוד לעבוד עם איש מקצוע שיוכל לטפל בכל הקשור להליך מול ה-NCAA.

האם אפשר לבחור את תיזמון היציאה למכללות?

לא. החוק אומר בבירור שמרגע סיום התקופה החובבנית (אצל אמריקאי= תיכון, ישראלי = סיום השירות הצבאי) צריך לצאת בהזדמנות הראשונה. במידה ולא תעשו זאת אתם תהיו פסולים לשחק במכללות.

שנת לימודים בארה"ב מתחילה בחודש אוגוסט.

לדוגמא: אם שחקן משתחרר מהשירות הצבאי  בנובמבר 2019 – הוא יהיה חייב לצאת למכללות באוגוסט 2020.

חשוב לזכור שמרגע סיום השירות ישנו איסור משחק מכיוון שסטטוס החובבן שלכם מסתיים. ברגע שתעלו למשחק תחרותי בליגה מקצוענית בישראל לאחר סיום השירות הצבאי מבחינת ליגות המכללות אתם פסולים.

מה עוד כולל תהליך קדם היציאה לאוניברסיטה?

צריך לזכור שהיציאה למכללות כרוכה בהליך סטודנטיאלי, אשר הוא לא פחות חשוב מהתהליך המקצועי.

נדרשת בחינת SAT, בחינת TOEFL  ותעודת בגרות עם ממוצע גבוה ככל האפשר. התוצאות האקדמיות שלכם ישפיעו באופן מהותי על גובה המלגה והסיכוי להתקבל לאוניברסיטאות השונות. בנוסף חשוב לייצר סרטון HIGHLIGHTS ולדאוג למספר משחקים מלאים מצולמים. החל מרגע זה מתחיל הקשר מול האוניברסיטאות עצמן אר דורש עבודה רבה וקשרים עם מאמנים ברחבי ארצות הברית.

כמה זמן לוקח תהליך קדם היציאה?

רצוי להתחיל את התהליך כשנה – שנה וחצי לפני היציאה המיועדת למכללות. חשוב מאוד לעבוד "לפי הספר" ולא לפספס שום דבר בתהליך ולהיעזר באנשי מקצוע רלוונטיים.

האם אני יכול לצאת למכללות למרות ששיחקתי בליגת העל?

במידה והחוזה היה חוזה חייל וזהו החוזה היחידי עליו חתמתם עד כה בקריירה שלכם אתם תוכלו לצאת למכללות. הנושא הוא נושא רגיש וחשוב מאוד לעבוד בזהירות מול ה-NCAA מכיוון שכל טעות קטנה יכולה לעלות לכם באישור הלימודים.

האם תואר מאוניברסיטת NAIA הוא שווה ערך לתואר באוניברסיטת NCAA?

כן. אין שום הבדל מבחינה אקדמית בין האוניברסיטאות. לעיתים אוניברסיטאות ה-NAIA אף טובות ונחשבות יותר.

ממה מורכבת מלגה?

שנת לימודים ממוצעת באוניברסיטה בארה"ב היא כ- 50 אלף דולר. הלימודים נמשכים כ-4 שנים, זאת אומרת שמלגה מלאה היא שוות ערך ל-200 אלף דולר.

מלגה של 90 אחוז לדוגמא (חלקית) היא שוות ערך ל-180 אלף דולר ותצטרכו לשלם מכיסכם הפרטי כ-20 אלף דולר ל-4 שנים (כ-5000 דולר בשנה).

המלגה מורכבת משכר לימוד, דירה ומזון במהלך השנה. לעיתים כוללת המלגה גם ספרים.

מה ההבדל ברמת המתקנים באוניברסיטאות ברמות השונות?

המתקנים בכלל הרמות החל מג'וניור קולג' ועד NCAA D1 הם ברמה הגבוהה ביותר. ההבדלים בדרך כלל באים לידי ביטוי בגודל ובכמויות אך לכל אוניברסיטה יש מתקנים מלאים ברמה הכי גבוהה. חדר כושר אשר פתוח בכל שעות היום עבור הספורטאים, אולם זמין לאימונים אישיים ופיתוח אישי ומסלולי ריצה ואתלטיקה. אם אתם רוצים להרים משקולות או סתם לזרוק לסל או לבעוט לשער תמיד יהיה לכם מקום לעשות זאת ובדרך כלל גם מישהו מצוות האימון שיעזור לכם.


האם ניתן לעבור מאוניברסיטה אחת לאחרת תוך כדי התואר?

בהחלט אפשר. רק מ-D1 עוברים בכל שנה יותר מ-700 שחקנים! המעברים נפוצים ביותר גם כלפי מעלה וגם כלפי מעלה. מאמנים ברמות השונות בעזרת הסקאוטים שלהם צופים כל הזמן ומחפשים את השחקנים שיוכלו לשדרג אותם. החוקים בנוגע להעברות הם ברורים: במידה ושחקן עובר לרמה גבוהה יותר (משתדרג) הוא צריך לשבת שנה אחת בחוץ ולא לשחק. זאת אומרת שהוא יוכל להתאמן עם הקבוצה, להמשיך ללמוד את התואר שלו, אך לא יוכל להשתתף במשחקים. הפיצוי במקרים אלה מגיע בדמות הארכת המלגה ל-5 שנים במקום 4. דבר אשר יכול להקנות לכם במידה ותרצו גם חצי מתואר שני על חשבון המלגה המקורית.

כאשר שחקן יורד ברמה (למשל מעבר מ  – NCAA D1 ל- NCAA D2) הוא אינו מחויב לשבת שנה בחוץ

האם ישנם סקאוטים במכללות?

עולם הסקאוטינג במכללות משמעותי ורחב מאוד. ישנם מאגרי מידע של סקאוטים ומאמנים משתמשים בהם כל הזמן. צריך לדעת לעבוד עם סקאוטים נחשבים ומקצועיים על מנת להגדיל את הסיכוי לקבלת מלגה רלוונטית.

כמה חשובה ההצלחה האקדמית במהלך התקופה במכללות?

צריך לזכור שאתם הולכים להיות ספורטאים\סטודנטים. החלק האקדמי מאוד חשוב למאמנים. במידה ולא תשיגו את הציונים הנדרשים אתם עלולים להיות מושעים מהקבוצה.

האם יש כמות גדולה של שחקנים בינלאומיים במכללות?

ממש כמו ב-NBA או ה-MLS, גל הבינלאומיות לא פסח על עולם המכללות. יש כיום יותר ויותר שחקנים מכל העולם אשר מגיעים לשחק ברמות השונות. הסקאוטים מכירים יותר טוב את הספורט בעולם ושחקנים צעירים רבים מעדיפים לעזוב את הליגות המקומיות הקטנות על מנת להתפתח, לצבור חוויות ולהרוויח תואר אקדמי בארצות הברית.


224 צפיותתגובה 1
bottom of page